Cognitieve training, ook vaak breintraining genoemd, zit in de lift en steeds meer mensen beginnen er interesse in te krijgen. Twee weken terug benoemde Louis van Gaal het zelfs in een interview in het NRC. Van Gaal stelde dat er inmiddels veel kennis beschikbaar is wat betreft het trainen van het brein, maar dat niet nog weinig mee gedaan wordt (Logtenberg, 2017). Dit lijkt een goed moment om eens te kijken naar welke cognitieve trainingsmethoden er zijn en naar het eventuele effect hiervan. Ik heb twee trainingsmethoden uitgelicht die veel worden gebruikt.

‘… Zo is er nu veel kennis over hoe het brein is te trainen. Die ontwikkeling hebben wij gemist’ – Louis van Gaal

IntelliGym

IntelliGym is van oorsprong een cognitief trainingsinstrument voor Israëlische piloten, waarbij positieve resultaten geboekt zijn (Gopher, Weil & Bareket, 1992). Al snel zag het bedrijf dat als piloten ermee getraind kunnen worden, dit voor sporters ook moet gelden. Inmiddels bestaat er een ijshockey, basketbal en voetbalversie van het ‘computerspelletje’. Het wordt volgens de website  gebruikt door voetbalclubs uit de Bundesliga en de Eredivisie. Ook Nationale Jeugdelftallen van het Amerikaanse ijshockeyteam gebruiken het programma. De voetbalversie is een soort alienvoetbal waarbij jij de poppetjes van je eigen team bestuurt op je computer of tablet/smartphone, ter illustratie zie figuur 1. Het kost geen fysieke arbeid en spelers kunnen dit thuis of onderweg spelen. Hierdoor hoeven clubs geen tijd vrij te maken voor andere training dan de voetbaltraining.                              Uit onderzoek is gebleken dat voetballers die met IntelliGym getraind hebben beter presteren op voetbal tactische punten dan voetballers uit de (actieve) controlegroep. (Savelsbergh, 2017; Schul & Memmert, 2017).

Figuur 1. Screenshot van voetbal IntelliGym.

Neurotracker

Ook de Neurotracker is een trainingsprogramma wat je op een computer doet (zie figuur 2 voor een voorbeeld). Deze training wordt volgens de website o.a. gebruikt bij Manchester United en de Golden State Warriors. Matt Ryan, NFL most valuable player 2017, laat bij een bezoek aan het bedrijf weten fan te zijn van de Neurotracker. Of hij er ook daadwerkelijk mee traint is onduidelijk.

Wetenschappers hebben zich gebogen over het effect van de Neurotracker. Van de onderzoeken die het bedrijf naar voren brengt op haar site valt op dat één van de auteurs van bijna alle onderzoeken tevens directeur is van het bedrijf dat de Neurotracker verkoopt (Romeas, Guldner & Faubert, 2016; Parsons et al., 2016; Legault & Faubert, 2012). Er is één onafhankelijk onderzoek bekend dat bevestigt dat de Neurotracker het werkgeheugen van militairen verbetert (Vartanian, Coady & Blackler, 2016). Ondanks dat je twijfels kan trekken bij het wetenschappelijk bewijs, zullen Manchester United en Golden State Warrions het toch niet voor niets gebruiken.

Figuur 2. Vijf stappen van de Neurotracker. (a) presentatiefase waarbij 8 cirkels zichtbaar in beeld zijn, (b) indexeringsfase waarbij vier cirkels van kleur veranderen gedurende 1 seconde, (c) bewegingsfase waar de cirkels weer allemaal dezelfde kleur hebben en gedurende 8 seconde kriskras door het beeld bewegen, (d) identificatiefase waar de cirkels stoppen met bewegen en de observeerder de cirkels van fase (b) moeten worden geïdentificeerd en moet deze selecteren, (e) feedbackfase waarbij de computer het goede antwoord geeft.

 

WPC’er Yannick Geel

 

Literatuur

 

Faubert, J. (2013). Professional athletes have extraordinary skills for rapidly learning complex and

neutral dynamic visual scenes. Scientific reports, 3, 1154.

 

Gopher, D., Weil, M., & Bareket, T. (1992, October). The transfer of skill from a computer game

trainer to actual flight. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual

                  Meeting (Vol. 36, No. 17, pp. 1285-1290). Sage CA: Los Angeles, CA: SAGE Publications.

 

Legault, I., & Faubert, J. (2012). Perceptual-cognitive training improves biological motion perception:

evidence for transferability of training in healthy aging. Neuroreport, 23(8): 469-73. doi:

10.1097/WNR.0b013e328353e48a

 

Logtenberg, H. (2017, 27 oktober). ‘We gaan alleen maar uit van het eigen ik’. NRC. Geraadpleegd op

http://www.nrc.nl/

 

Parsons, B., Magill, T., Boucher, A., Zhang, M., Zogbo, K., Bérubé, S., … & Faubert, J. (2016).

Enhancing cognitive function using perceptual-cognitive training. Clinical EEG and

                  neuroscience, 47(1), 37-47.

 

Romeas, T. Guldner, A., & Faubert, J. (2016). 3D-Multiple Object Tracking training task improves

passing decision-making accuracy in soccer players. Psychology of Sport and Exercise.

Psychology of Sport & Exercise, 22: 1-9. doi.org/10.1016/j.psychsport.2015.06.002.

 

Savelsbergh, G.J.P. (2017). Football IntelliGym Efficacy Analysis: PSV Eindhoven and AZ Alkmaar

Football Academies. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.268696.

 

Schul, K., & Memmert, D. (2017). Evaluating Cognitive Training System for Football Players. Zenodo.

doi 10.5281/zenodo.835431

 

Vartanian, O., Coady, L., & Blackler, K. (2016). 3D multiple object tracking boosts working memory

span: Implications for cognitive training in military populations. Military Psychology, 28(5),

353.