Sporters kunnen tijdens de wedstrijd niet alleen afgeleid raken door externe factoren, zoals de tegenstander, het weer of de scheidsrechter, maar ook door interne factoren, zoals gedachten en emoties. Een sporter kan aan de toekomst denken (‘Als we dit gaan winnen, kunnen we kampioen worden’), het verleden (‘Ik had ook eerder moeten meegaan, nu heb ik de slag gemist’), aan lichamelijke sensaties (‘mijn benen voelen zo verzuurd, dit hou ik niet vol’) of aan hele andere dingen (‘Wat zal ik vanavond eens gaan eten?’). Ook gedachtes over zijn privé-situatie kunnen tijdens het sporten naar boven komen.
Daarnaast kunnen emoties hoog oplopen in wedstrijden, bijvoorbeeld bij het scoren van een (doel)punt, het missen van een kans of door een beslissing van een scheidsrechter. Door dergelijke gedachten en emoties kan een sporter afgeleid raken waardoor hij niet meer met zijn aandacht bij zijn taak is en hij minder goed gaat presteren.

Je bent niet je gedachten of emoties, je hebt ze
Gedachten en emoties komen en gaan. Het blijkt dat we gemiddeld zo’n 40.000 gedachten per dag hebben, waarvan 95% repeterend (dezelfde gedachten die steeds terugkomen). Voor het grootste deel blijken onze gedachten negatief te zijn (70%). De manier waarop de sporter omgaat met gedachten en emoties is bepalend voor hun impact.

Sommige sporters proberen hun gedachten en emoties weg te stoppen en te negeren. Ze willen de emoties niet voelen. Maar dat is hetzelfde als een ballon onder water proberen te drukken en daar houden: hij gaat met veel moeite misschien even onder water, maar zodra je de ballon loslaat schiet hij weer boven water en gaat hij alle kanten op. Oftewel de gedachten en emoties kun je misschien even wegstoppen of negeren, maar ze komen daarna toch weer terug op momenten en met kracht waarvan je het niet verwacht. Het heeft je dan veel moeite gekost en het resultaat is nog steeds hetzelfde.

Wat je ook kunt doen is afstand nemen van je gedachten en emoties. Je gedachten en emoties zien voor wat ze zijn: zinnen en/of gevoelens die langskomen en ook weer voorbijgaan. Je kan ze even aandacht geven, opmerken en daarna weer loslaten. We hoeven geen controle over onze gedachten en emoties te hebben en ze te beheersen of manipuleren. Een bekende metafoor is je gedachten zien als het weer en je geest de lucht. Of het nu regent of de zon schijnt; voor de lucht is dat geen probleem. Een sporter hoeft daarom ook niet positief te denken en zich perfect te voelen om goed te presteren. Maar gedachten en emoties er ‘gewoon’ laten zijn is makkelijker gezegd dan gedaan. Het helpt door regelmatig de tijd te nemen om gedachten te observeren, van een afstandje naar ze te kijken. Om dezelfde lucht metafoor te gebruiken: je kunt je gedachten zien als wolken waar je naar kunt kijken, die voorbijdrijven. En je weet dat achter deze wolken altijd die blauwe lucht is, die niet zal verdwijnen.
Meditatie is een manier om afstand te nemen van je gedachten. Er zijn steeds meer sporters, die mediteren zoals de bekende basketballer Kobe Bryant. Zijn coach Phil Jackson had dit ingebracht bij de Lakers. In een interview in ‘Good Moring America’ zegt Bryant daarover:

“I try to have at least 15 minutes of still time and just kind of sit in my thoughts in the morning and just kind of meditate. And normally what happens with me is my mind would always drift to the game. Always, and then I found myself sitting there. My mind wouldn’t drift towards the game all the time anymore. And that’s when I started realizing, ‘You know what? It’s getting close. It’s getting close.’ Because now I’m not obsessively thinking about the game anymore. It’s not wired into my subconscious the way it used to be.”

Een sporter kan zichzelf leren mediteren, bijvoorbeeld door zich te richten op zijn ademhaling en als er gedachten of gevoelens bij hem opkomen, deze op te merken en zijn aandacht daarna weer te richten op zijn ademhaling. Hij kan hier ook apps voor gebruiken zoals ‘Head Space’, ‘sbtbreathe’, ‘calm’ of de ‘VGZ Mindfulness coach’ app. Basketball coach Phil Jackson heeft meditatie bij de Lakers ingebracht op een trainingskamp en het vervolgens een onderdeel gemaakt van hun wedstrijdvoorbereiding. Voor elke wedstrijd zaten ze met zijn allen in de kleedkamer en gingen ze samen mediteren. Ook introduceerde hij een ‘Silence Day’: een hele (trainings)dag niet praten (youtube: https://www.youtube.com/watch?v=aqz7R-QalqY&t=33s).

Naast meditatie kan een sporter ook zijn gedachten en gevoelens opschrijven in een schriftje. Hij kan dan als het ware zijn gedachtes en gevoelens van zich afschrijven, waardoor de cyclus van repeterende gedachten doorbroken kan worden. Door het later terug te lezen, is het ook makkelijker om deze gedachten en gevoelens van een afstandje te bekijken en eventuele patronen en/of herhalingen te herkennen.

Take home messages:
– Je bent niet je gedachten en emoties. Laat ze komen en gaan.
– Je hoeft je niet goed te voelen om goed te presteren. Maar voel wel goed.

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial