Het is alweer bijna zover, de feestdagen komen eraan en daarmee ook de goede voornemens voor 2018. Je bent gefocust en gemotiveerd en begint vol goede moed. Je wilt je gezondheid verbeteren, vriendschappen beter onderhouden en/of beter presteren op je werk of je studie. Allemaal mooie doelen, maar vaak toch moeilijk vast te houden op de lange termijn. Er zijn zoveel verleidingen in ons dagelijks leven dat het moeilijk kan zijn om de focus op je doelen te behouden. We hoeven gelukkig niet ver te zoeken naar hulp, ons eigen brein kan namelijk helpen!

Iedere seconde ontvangt een mens ongeveer twee miljoen delen sensorische informatie. Het onderbewustzijn kan maar 40 duizend delen informatie verwerken, daarom is het belangrijk dat informatie wordt gefilterd. Dit wordt gedaan door het Reticulair Activatie Systeem oftewel: RAS. Het RAS filtert informatie van je onderbewustzijn naar je bewustzijn op basis van wensen, doelen, normen en waarden. Een voorbeeld is dat je er aan denkt om een rode auto te kopen en vervolgens overal rode auto’s op de weg ziet. Iets waar je je eerder nog niet bewust van was. Dit is de RAS aan het werk, het filtert de informatie die aansluit bij jou doelen.

Het is dus belangrijk dat je je doelen helder formuleert zodat je brein de juiste informatie kan filteren die aansluiten op jouw doelen. De manier waarop je dit doet, is van groot belang op het wel/niet behalen van je doelen. Vanuit de NLP blijkt dat hoe je een doel formuleert, invloed heeft op hoe je brein hierop reageert. Dit beïnvloedt vervolgens je concentratie, focus en motivatie. It’s just a matter of semantics..

Hieronder staan drie voorbeelden van doelen met hetzelfde uitgangspunt, maar verschillend geformuleerd:

  1. Ik hoop binnenkort te gaan hardlopen.
  2. Ik wil deze week een keer gaan hardlopen.
  3. Ik ga vanavond 5 kilometer hardlopen.

Wat is nu het verschil tussen deze drie manieren van doelen stellen?
Het eerste doel omschrijft een bepaalde vorm van onzekerheid. Er is een mogelijkheid dat je alles gaat geven op de training maar dit kan ook zomaar niet gebeuren. Hoe vager een doel, hoe meer verschillende mogelijkheden er zijn voor je brein om dit doel te interpreteren waardoor je focus ook breder wordt.

Het tweede doel is al iets specifieker. Iets willen doen betekent dat je in de toekomst een doel wilt bereiken maar wanneer je hier mee gaat beginnen, is onduidelijk. Je brein zal dan ook niet genoeg geactiveerd en gemotiveerd worden om aan dit doel te blijven werken.

Het derde doel is specifiek, stellig en in het hier-en-nu geformuleerd. De RAS zal nu het beste worden geactiveerd; de juiste stimuli worden onder de aandacht gebracht en afleidingen en verleidingen vallen minder op. Om te zorgen dat de RAS geactiveerd blijft, heb je naast doelen stellen nog andere technieken nodig die de RAS positief beïnvloeden. Denk hierbij aan positieve zelfspraak en visualisatie, belangrijke middelen om te werken aan je doelen en je RAS actief te houden. Hierover meer in de blog van januari.

Kortom: Zorg dat je jouw goede voornemens specifiek, stellig en in het hier-en-nu formuleert, met een actiegericht woord zoals ‘gaan’ erin verwerkt. Op deze manier werkt je eigen brein mee aan het volhouden van jouw goede voornemens!

Groet, Dominique en Yara