Mindfulness. Je kent het woord vast wel. De één heeft er niks mee, de ander zweert erbij. Vaak is de kritiek op mindfulness dat het iets ‘zweverigs’ is. Wat sommigen echter niet beseffen is dat er ook andere oefeningen zijn dan: ‘’maak contact met jouw beschermengel’’. Er bestaan ook ‘’down to earth’’ oefeningen die een grotere groep mensen (waaronder vele sporters) aanspreken. Voordat we ingaan op het beoefenen van mindfulness is het handig om te weten wat mindfulness precies is.

 

Wat is mindfulness?

Mindfulness is het bewust richten van je aandacht op het hier en nu, zonder een oordeel te hebben. Laat dus zijn wat er is. Voel je je verdrietig? Dat is helemaal oke. Voel je spanning? Dat is helemaal oke. Het hoeft niet weg. Simpel gezegd is mindfulness: het volledig bewust zijn van het huidige moment zonder oordeel. Hoe vaak geniet jij bijvoorbeeld van een warme douche zonder te denken aan dingen die gebeurd zijn of dingen die nog gaan komen? Of hoe vaak heb jij je door publiek, gedachten en emoties laten afleiden tijdens het sporten? Dan hebben we het nog niet over urenlange interne dialogen die we met onszelf houden de hele dag door.

 

Wat zijn de positieve effecten van mindfulness?

Mindfulness helpt je om je beter te concentreren en minder snel afgeleid te raken. Het verbetert je aandacht op 3 manieren:

  1. Langere aandacht: een mens raakt wel de helft van de tijd dat zij wakker is afgeleid. Mindfulness oefeningen leren je jouw aandacht langer bij je taak te houden.
  2. Selectieve aandacht: Dit is een vorm van aandacht waarbij je bewust je aandacht op een specifiek iets richt en de andere dingen kan negeren.
  3. Efficiëntie van aandacht: het kost minder cognitieve bronnen om je aandacht op een taak te richten. Het kost je dus minder moeite en minder energie.

Naast het verbeteren van aandacht is mindfulness goed voor nog veel meer dingen. Zo is mindfulness gelinkt aan positieve gezondheidsuitkomsten zoals een vermindering van stress, lichamelijke klachten (met een psychische oorzaak) en pijn. Het vermindert piekeren, gevoelens als angst en somberheid en het verhoogt positieve gevoelens en het welzijn. Je voelt beter je grenzen aan, omdat je goed opmerkt wat je nu voelt in je lijf. Voor een sporter is dit extra belangrijk. Daarnaast verhoogt het plezier. Plezier zit in de kleine dingen, door je aandacht in het moment te houden merk je veel meer positieve dingen op en geniet je meer van het moment dan dat je in gedachten verzonken bent. Dan ben je mindful in plaats van mind full. Dit plaatje illustreert het goed. Een hond ziet gewoon wat hij ziet en kan blij worden van het lopen in de natuur. De mens in dit plaatje denkt over van alles na, waardoor hij wellicht het mooie van de natuur mist.

Een ander positief punt van mindfulness is dat je meer leert over je eigen gedachten en gevoelens. Je merkt je gedachten en gevoelens gelijk op (en niet pas als ze hoog opgelopen zijn) en laat ze weer gaan. Met dit inzicht kan je bewuster kiezen hoe je op bepaalde zaken reageert in plaats van op de automatische piloot. Het is dus ook een manier om patronen op te merken en deze te veranderen.

 

Hoe beoefen je mindfulness?

Mindfulness wordt ook wel aandachtstraining genoemd. Hoe ziet zo’n aandachtstraining er uit? Er zijn twee soorten oefeningen:

Meditaties: Bij meditaties gaat je aandacht naar bijvoorbeeld je adem. Wat is het tempo van je adem? Waar voel je je adem in je lijf? Een andere oefening is de bodyscan, waarbij je met je aandacht langs alle delen van het lichaam gaat (Zelf proberen? Check www.lerenpresteren.nl voor een ademhalingsoefening en een bodyscan).

Een andere mindfulness oefening is een gewone activiteit met volledige aandacht doen, zoals douchen. Hoe voelt de douche? Warm of koud? Zijn de stralen hard of zacht?

In oefeningen zoals deze is het bijna onmogelijk om niet afgeleid te raken. Er komt altijd wel een gedachte of een gevoel voorbij. De kunst is om dit op te merken en weer terug te gaan naar de taak. Zie https://www.youtube.com/watch?v=iN6g2mr0p3Q voor een korte uitleg (1min) over mindfulness training.

 

Mindfulness en sport

Nu de basis van mindfulness duidelijk is, is het interessant wat mindfulness in de sport kan betekenen. Je kan je afvragen: ‘’Hoe kunnen rustige mindfulness oefeningen iets betekenen in zoiets actiefs als sport?’’ Er zijn talloze sporters die mindfulness beoefenen om daarmee hun prestaties te verbeteren. Basketball coach Phil Jackson gaf bijvoorbeeld mindfulness ‘les’ aan zijn spelers (o.a. Michael Jordan en Kobe Bryant). In dit filmpje vertelt Kobe over zijn ervaringen met mindfulness (vanaf minuut 2:10): https://www.youtube.com/watch?v=LdrVVJPlUK4. Ook tennisser Novak Djokovic past mindfulness toe en vindt dat net zo belangrijk als zijn fysieke en tennis training.

 

Tip: probeer het eens uit! Sporter of geen sporter. 5 minuten per dag is al een super goede start. In een gehaaste prestatie maatschappij als waar wij in leven is het goed om even stil te staan bij jou. Hoe gaat het met jou? Hoe voelt je lichaam? Breng je hoofd een beetje tot rust. Geniet van dit moment. Wil je het gebruiken voor sport? Probeer het eens uit op het trainingsveld. Elke keer dat je door externe (het weer) of interne (gedachten/gevoelens) dingen afgeleid raakt, breng je je aandacht terug naar je taak. En vergeet niet: mindfulness is een training. Je wordt naarmate je oefent er steeds beter in.

 

In het volgende blog vertellen we waarom het juist interessant is voor sporters om mindfulness toe te passen.

 

 

 

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial