Als korfbalcoach en speler heb ik de afgelopen tijd ervaren hoe lastig het kan zijn om je team gemotiveerd te krijgen. Op het moment dat we ons niet meer kunnen meten met anderen tijdens wedstrijden is voor een hoop amateursporters de echte lol er wel vanaf. Op dit soort momenten zie je uitvergroot hoe mensen verschillend in elkaar steken. De één legt de prioriteiten buiten de sport en komt bijna niet meer opdagen en de ander gebruikt de tijd om zichzelf verder te verbeteren binnen de sport.

Als coach vind ik het erg belangrijk om leuke trainingen te geven, zodat er zoveel mogelijk mensen op komen dagen. Aan de ene kant wil ik ze uitdagen en beter leren korfballen en aan de andere kant wil ik ze zien lachen, plezier zien hebben en wil ik als uitlaatklep dienen van het af en toe depressieve coronaleven. Veel mensen zien plezier en prestatie/ontwikkeling los van elkaar, maar de kracht zit hem wat mij betreft juist in plezier hebben in het werken om beter worden. Ongeacht of je dit elke week kan meten tegen een ander team. Ook hier zie je weer een mooi onderscheid tussen de spelers die dat kunnen en zij die sporten voor de gezelligheid.

Zoals zwem-bondscoach Mark Faber laatst mooi zei: “Als de intrinsieke motivatie ontbreekt, is het als trekken aan een dood paard”. Misschien is intrinsieke motivatie voor de taak zelf wel het allerbelangrijkste, want ik ben ervan overtuigd dat deze mensen zo’n veel hoger plafond hebben dan zij die er meer voor de gezelligheid zijn.

Naast mensen selecteren die al een hoge intrinsieke motivatie hebben, is het ook mogelijk om intrinsieke motivatie te stimuleren. Intrinsieke motivatie verhogen kan je onder andere doen aan de hand van het ABC-model.

De A in dit model staat voor Autonomie. Dit is misschien wel de allerbelangrijkste. Volgens wetenschappelijk onderzoek zijn mensen veel gemotiveerder om iets te doen wanneer ze het idee hebben dat ze het zelf hebben besloten. Als coach kun je sporters bijvoorbeeld de regie geven over waar ze beter in willen worden en wat voor oefeningen ze graag op een training willen doen. Zo ben ik zelf bijvoorbeeld met thema’s gaan werken waarbij de spelers gezamenlijk de thema’s mochten bepalen. Ook heb ik gesprekken met spelers waarin ik vraag waar zij beter in willen worden en waar zij aan willen werken. Hier ligt de regie weer volledig bij de speler.

Als spelers alleen al het idee hebben dat ze een keuze kunnen maken, zijn ze vaak al gemotiveerder dan wanneer ze iets opgelegd wordt. Je kunt ze bijvoorbeeld een keuze laten maken tussen 2 voorstellen van jouzelf of sturende vragen stellen waarmee zij het idee krijgen dat ze zelf iets hebben bedacht. Op deze manier kun je jouw visie en gedachten overbrengen terwijl de spelers gemotiveerder raken omdat ze invloed hebben gehad. Sowieso is vragen stellen het beste wat je kan doen als coach om intrinsieke motivatie te verhogen en om je spelers beter te leren kennen.

Dan weer terug naar het model: de B staat voor Betrokkenheid. Hoe meer een speler betrokken is bij zijn of haar team, hoe gemotiveerder deze persoon zal zijn om daadwerkelijk iets te doen. 3 keer raden wie er mee gaat trainen als zijn/haar vrienden/vriendinnen allemaal ook gewoon gaan trainen. Dit geldt ook voor hoe serieus de training genomen wordt. Als de hele groep een oefening serieus neemt en zich volle bak inzet, is de verleiding om de kantjes ervan af te lopen ook een stuk kleiner.

Als laatste hebben we nog de C van Competentie. De echte gamers onder ons weten precies hoe dit werkt. Als het de hele avond goed gaat, blijf je spelen en is het zo 4 uur ’s nachts.  Als het niet lekker loopt kruip je soms al om 23 uur je bed in. Wanneer je goed in iets bent is het over het algemeen veel leuker om te doen dan wanneer je ergens niet zo goed in bent. Dit gebruik ik dan ook zelf in mijn trainingen. Ik probeer er vaak voor te zorgen dat er tijdens oefeningen veel succesbelevingen zijn. In plaats van 10 2-tallen tegen elkaar schotoefeningen laten doen, kan je ook binnen het 2-tal tegen elkaar een wedstrijdje doen of binnen een 4-tal. Op die manier ‘winnen’ er meer spelers meer potjes en raken zij als het goed is ook meer gemotiveerd.

Dit was een kijkje in mijn visie op motivatie en een paar tips vanuit de sportpsychologie voor coaches en spelers die gemotiveerder willen raken of anderen beter willen motiveren. Mocht je hier echt mee aan de slag willen gaan en weet je niet waar je moet beginnen? Kijk dan vooral op de rest van de site of stuur ons een berichtje!

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial