Je bent op een feestje, hebt een biertje in de hand en staat gezellig te kletsen met vrienden die je al een tijdje niet hebt gezien of gesproken. Ze vertellen over hun werk en stuk voor stuk hebben ze het zwaar. De één zit thuis met een burn-out, de andere heeft zich ziek moeten melden en de laatste weet nog net alle ballen hoog te houden. Zelf ben je ook moe en wil je eigenlijk zo snel mogelijk weer naar huis. Herkenbaar?

Als millenial (geboren tussen 1980-2000) zou je in de kracht van je leven moeten zijn, maar dat valt vies tegen. Grote vraag is nu waarom juist millenials zo vatbaar zijn voor burn-out? Komt het doordat er steeds meer bekend is over burn-out? Of kunnen ze steeds minder goed omgaan met alle verwachtingen? Duidelijk is wel dat er een trend gaande is.

Eerst eens kijken naar wat nu precies een burn-out is. Bij Burn-out is algehele uitputting het kernsymptoom, waaruit drie andere soorten symptomen voortkomen: cognitief controleverlies (bijvoorbeeld geheugen- en concentratieproblemen), emotioneel controleverlies (bijvoorbeeld huilbuien, woedeaanvallen) en mentale distantie (bijvoorbeeld weerstand tegen het werk, cynisme). In tegenstelling tot overspannenheid ben je al langere tijd over je grenzen aan het gaan en is het moeilijk omkeerbaar.

Waar generatie X (1961-1980) bekend stond als de verloren generatie vanwege de economisch slechte vooruitzichten, ligt bij millenials de wereld aan hun voeten.  Er worden verschillende redenen genoemd die de hoge burn-out cijfers onder millenials verklaren:

  • De verwachting over wat je hebt bereikt voor je 30ste zijn enorm gestegen. Een huis kopen, een top-baan en een groot sociaal leven behoren hiertoe. Lukt het niet om dit voor elkaar te krijgen dan zorgt dat voor stress.
  • Succes is een keuze toch? De perceptie heerst dat het leven maakbaar is. Dit heeft als gevolg dat millenials zich snel verantwoordelijkheid voelen voor hun eigen succes én falen. Je zult dus eerder de schuld bij jezelf zoeken en niet bij de omgeving. Dat zorgt voor stress.
  • We vergelijken onze prestaties steeds meer met elkaar. Op social media ziet alles er perfect uit en dat word dan jouw standaard. Reëel is het echter niet en dus zal je sneller teleurgesteld worden.
  • De smartphone en laptop hebben ervoor gezorgd dat we altijd en overal bereikbaar zouden moeten zijn. Even thuis doorwerken of toch nog even antwoorden op die mail die op je mobiel binnenkomt kan zorgen voor extra stress.

Hoe te herkennen?

Signalen van stress worden vaak genegeerd. Je gaat door en door tot het punt dat je echt niet meer kunt. Het is net als de bekende metafoor: de kikker die in een pan met water zit. Warm je het water langzaam op tot het kookpunt dan zal de kikker blijven zitten en op deze manier aan zijn einde komen (burn-out). Als het water echter al kookt, en de kikker springt er in, dan zal hij gelijk weer uit te pan springen. De signalen van gevaar zijn dan gelijk duidelijk.

Het herkennen van signalen kan ervoor zorgen dat je uit de echte gevarenzone blijft. Een aantal voorbeelden van signalen zijn:

  • Slapeloosheid
  • Vergeetachtigheid
  • Alleen voelen/Minder sociaal
  • Stemmingswisselingen (van boos naar verdrietig)
  • Gezondheid gaat achteruit

 

Wat te doen?

Herken jij een van deze signalen bij jezelf of misschien wel bij een collega of vriend? Je kunt er wat aan doen voor het te laat is! Een paar praktische tips:

  • Ga in gesprek. Spreek je collega aan of ga zelf in gesprek met iemand die je vertrouwt
  • Doe regelmatig een lichte work-out. Ga elke dag een half uurtje wandelen, tijdens de pauze of na het werk.
  • Eenmaal thuis is de werkdag voorbij. Werktelefoon op stil, pop-up van je e-mail uitzetten en thuis niet meer bezig zijn met werk.
  • Zorg voor een ‘check-out’ moment aan het einde van de dag. Schrijf op wat je hebt gedaan en morgen gaat doen, daarmee is je werkdag voorbij.

Ben je na deze blog nieuwsgierig naar de mogelijkheden bij Wouw Performance Coaching? In samenwerking met YourHealthSport hebben we een vitaliteitsprogramma ontwikkeld voor bedrijven. Merk je dat er veel stress is op je afdeling of merk je het bij jezelf? Neem dan contact op of kijk eens op onze websites: www.wouwpc.nl en www.yourhealthsport.com.

WPC’er Joep

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial