Daar ga je dan: op vakantie naar een ver oord. Even ontspannen, jezelf ‘uit’ zetten en de benodigde vitamine D binnen krijgen. Kortom, even weg van alle drukte. Een druk dagelijks leven kan ervoor zorgen dat je energielevel op een (te) laag niveau uitkomt. Hier kan je vermoeid raken, wordt je concentratievermogen minder en is het steeds moeilijker om te presteren. Het lijkt erop dat wij vaak erg focussen op hard werken en presteren maar vergeten dat er een hele belangrijke voorwaarde is om goed te presteren, namelijk herstellen. Je herstel pakken is cruciaal, maar hoe goed zijn wij hier eigenlijk in? En hoe moet dit nu eigenlijk: herstellen.

Eenmaal op vakantie blijkt het toch niet zo makkelijk om gelijk te ontspannen. Geforceerd ga je op zoek naar die ontspanning. Doordat je van jezelf ‘moet’ ontspannen werkt het eigenlijk averechts. Gedachtes blijven in je hoofd rondspoken: Mis ik iets op het werk? Heb ik mijn vakantie wel effectief genoeg ingepland? Wat staat er te wachten na de vakantie? Ontspannen lukt op deze manier niet waardoor je herstel uitblijft.

In de sportwereld is het herstel een belangrijk onderdeel van de dagelijkse trainingen. Opvallend is wel dat sporters vaak fysiek herstellen maar het mentale herstel blijft hierbij nog weleens achter. Een goede reflectie op de wedstrijd blijft vaak uit, waardoor je vaak nog blijft piekeren. Wanneer dit stelselmatig gebeurd, daalt de kwaliteit van slaap waardoor op langer termijn de kans op overtraining en zelfs een burn-out toenemen.

Herstel is dus belangrijk! Dus…hoe pak je nu je mentale rust en kom je los van de mentale druk?

Tips:

  • Rust voldoende uit. Pak ook echt je rust en ga niet door zonder na te denken.
  • “It’s okay to have a pity party, but be sure to end it”. Evalueer je werkdag of training/wedstrijd maar blijf hier niet te lang in hangen. Geef jezelf een limiet: ik wil na mijn werk nog een half uur even de kans hebben om te ontladen, daarna ben ik er weer. In de sport is hier een belangrijke taak voor de coach weg gelegd om goede nabespreking van de wedstrijd te houden met de spelers.
  • Onderneem sociale activiteiten (een van de tekenen van stress is desocialisatie)
  • Onderneem andere activiteiten die voor jou leerzaam zijn (leer trompet spelen, schrijf een boek, volg een cursus)
  • Schrijf 2 à 3 positieve punten op van je geleverde prestatie. Zo voorkom je piekeren.

Door op tijd te herstellen help je jezelf opnieuw op te laden en op het gewenste niveau te blijven presteren. Af en toe een stapje terug nemen, opladen en loskomen van de druk, kan dus voor een grote stap voorwaarts zorgen!

Groetjes Joep en Dominique

Meer informatie kijk dan op: https://www.knhb.nl/kenniscentrum/hockey-visie/take-a-mental-break-de-rol-van-mentaal-herstel-na-inspanning-door-yannick-balk

Congres Optimaal Herstel: Toegepast sport, gezondheidszorg en bedrijfsleven

 Op 6 april 2018 organiseert Wouw Performance Coaching een uniek congres rond het thema Herstel. Zowel in de topsport als het bedrijfsleven staat presteren centraal en worden er steeds hogere eisen gesteld. Tegelijkertijd zien we een toename in burn-out klachten, blessures en overtraining wanneer er alleen wordt gefocust op het prestatie moment.

Een essentiële voorwaarde voor duurzame gezondheid en prestatie is adequaat herstel. Dit geldt voor zowel de coach, de (revaliderende) sporter als de werknemer, die allen op hun eigen manier steeds meer stress ervaren.

Tijdens dit congres, onder leiding van Humberto Tan, wordt het thema herstel vanuit verschillende werk- en leefgebieden toegelicht en worden de laatste innovatieve ontwikkelingen besproken. Daarnaast is er ook gelegenheid om deze nieuwe ontwikkelingen zelf te ervaren. Centraal staat:

‘Effectiever herstel met als doel betere prestaties en minder kans op blessures, overtraining en burn-out.’

Klik hier om meer informatie over het congres te krijgen.

Schijf je je voor vrijdag 2 maart in, dan geldt er een vroegboektarief van € 125,- in plaats van € 155,-. Wees er dus snel bij! Schrijf je hier in.