De afgelopen maanden zijn wij bij WOUW Performance Coaching veel bezig geweest met imagery. Afke heeft cursussen gegeven in het toepassen in de dagelijkse praktijk van imagery aan sportcoaches en Dominique, Afke en Yara hebben gewerkt aan een project waarin visualisatie wordt toegepast in het revalidatie proces.

Oktober, de maand van stoptober, of startober. Ook hier kan imagery toegepast worden. Het is de maand van stoppen met oude gewoonten en het aanleren van nieuwe gewoonten. Het helpt daarbij om de nieuwe gewoonte eerst in gedachte door te nemen. Wat wil je precies? Hoe ziet dat eruit? Ook in de sport wordt het gebruikt om nieuwe technieken aan te leren. Bijvoorbeeld een nieuwe afsprong bij turners, of jonge tennissers die een service willen aanleren. Daarnaast kan het ook bijdragen aan het nog beter uitvoeren van reeds bestaande technieken. Om dat stapje beter te worden in je sport kan het nuttig zijn om kleine aanpassingen te doen in de uitvoering van een bepaalde beweging en deze aanpassingen te imagineren.

Wat is imagery precies? Het is een manier om aanpassingen snel in te slijpen en te zorgen dat deze automatisch gaan. Het is het systematisch en regelmatig in gedachten doornemen van de ideale prestatie of actie. Het is daarbij belangrijk om van zoveel mogelijk zintuigen gebruik te maken. Imagery wordt ook wel verbeelding of visualisatie genoemd.

Door aan imagery te doen bereid je je voor op ´wat als´ scenario´s en het zorgt ervoor dat je beter en sneller weet wat je moet doen in beslissende situaties. Dus ‘wat als’ je zin krijgt in een sigaret? Wat voor nieuwe gewoonte wil je dan doen? Imagery voorprogrammeert je lichaam en hoofd en slijpt bewegingen en gewoonten in. Hierdoor maakt het een olifantenpaadje in je hoofd. En nog leuker, het maakt voor je hersenen geen verschil of je het echt doet of in gedachten. Hersenonderzoek laat namelijk zien dat bij ‘motor imagery’ – de visualisatie en het invoelen van een beweging – meerdere hersengebieden betrokken zijn, die ook actief zijn bij de feitelijke uitvoering van de beweging.

Uit onderzoek blijkt dat er tijdens imagery lichte activiteit van spieren wordt waargenomen. Maar ook cognitief heeft het effect: het zorgt ervoor dat je weet wat je moet doen, sneller reageert, het focust je aandacht, geeft een gevoel van controle, geeft zelfvertrouwen, een ontspannen gevoel en uiteindelijk ga je er beter van presteren!

Dus gebruik imagery als je een nieuwe goede gewoonte wilt aanleren, zoals meer bewegen, een ommetje maken of kop thee drinken indien je de neiging hebt om een sigaret aan te steken, op tijd naar bed gaan. You name it: if your mind can see it, your body can achieve it!

 

Yara & Afke

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial