Heb jij er ooit aan gedacht om je auto juist een aantal parkeervakken vérder van te ingang te parkeren? Het klinkt simpel, maar dit stapje zou wel eens een eerste stap kunnen zijn van jouw gedragsverandering, ten minste als we de Kaizen-strategie mogen geloven en je graag wat meer zou willen bewegen. Kaizen is een Japanse filosofie, die staat voor ‘continue verbetering en veranderen naar beter’, het is één van de kernwaarden van Toyota en het past volgens ons mooi bij het thema Start-tober.

Start-tober?? Maar het is toch Stoptober? Yes, maar wij willen de nadruk leggen op het positieve gewenste gedrag, in plaats van het af leren van ongewenst gedrag.  We weten allemaal dat bepaalde gewoontes (e.g.; roken, ongezond eten, veel stilzitten) niet goed voor je zijn. In plaats van het stoppen daarmee kunnen we ook de aandacht richten op het starten van gewenst gedrag. Makkelijker gezegd dan gedaan zult u denken, maar hier kunnen we wellicht wat leren van de Kaizen principes. In deze benadering staat het nemen van kleine stapjes centraal. De methode wordt zowel ingezet voor gedragsverandering op individueel- als op team niveau.

De belangrijkste strategie is: Voer simpele acties uit, die succes garanderen. Want het nemen van kleine stapjes, maakt het bereiken van die grote stap 4x waarschijnlijker.

Binnen de sportpsychologie heeft dit veel overeenkomst met het stellen van procesdoelen. Je kijkt dan wat er beter kan aan je techniek, tactiek. Het gaat om jouw proces, dus je bent volledig in controle.

Hoe werkt verandering in het brein:

In het boek de kunst van Kaizen wordt dit als volgt verklaard: Wanneer je een groot en belangrijk doel voor ogen neemt vindt je brein dat angstig en bezorgt het stres. Je hersenen schieten in de vecht of vlucht reactie (amygdala) en er is geen toegang meer tot het deel van je brein (cortex) dat bijvoorbeeld rationele beslissingen neemt. Wanneer je een heel klein doel voor ogen neemt ga je als het ware om de angst heen en heb je toegang tot de cortex. Op deze plek wordt er vervolgens ‘software’ ontwikkeld voor de verandering, waardoor er nieuwe zenuwpaden ontstaan en nieuwe gewoontes.

Door de strategie van Kaizen toe te passen zorg je ervoor dat je hersenen minder op angst reageren en meer richten op rationeel denken en creatief spel.

Een parkeervak verder dus?

In het voorbeeld hebben we meer bewegen als uitgangspunt genomen. Door een klein stapje in de gewenste richting te zetten, is de kans groter dat u meer gaat bewegen. Dus door te beginnen met een parkeervak dat iets verder van de ingang afligt. Maar mocht u nou andere voornemens hebben (e.g.; stoppen met roken), dan kunnen die extra meters toch goed van pas komen: door meer bewegen wordt het vermogen tot initiatief nemen, plannen, de beheersing van impulsen en zelfregulatie vergroot.

Kortom, welke kleine stappen kun jij zetten om tot een groot resultaat te komen?

Wil je nu als werknemer of werkgever aan de slag met vitaliteit? Wil je het gedrag veranderen en daarmee betere prestatie en meer productiviteit realiseren op de werkvloer?

We kunnen hierin ondersteuning bieden met het Boost Your Performance programma. Neem gerust eens contact met ons op!

 

 

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial