Deze maand staat het onderwerp ‘Stress’ centraal bij WOUW Performance Coaching. Stress kan zowel een positief als negatief effect hebben op de gemoedstoestand en prestaties.

Het zijn bekende scenario’s: weer de sleutels kwijt zijn of in de file staan, een overvolle agenda hebben en verantwoordelijkheden dragen (zowel op de werkvloer als in het privé leven) die soms erg zwaar kunnen zijn. Een gezonde dosis stress is nodig om goed te presteren maar loopt dit op en neem je te weinig tijd voor herstel, dan nemen de prestaties af.

Stress veroorzaakt zowel cognitieve als fysiologische veranderingen. Bij fysiologische reacties kun je denken aan een verhoogde spierspanning, hoge bloeddruk, hartkloppingen, slapeloosheid, maag- en darmklachten en hoofdpijn. Stress kan ook problemen op cognitief vlak veroorzaken zoals een minder goed geheugen, concentratieverlies en depressieve gevoelens/emoties.

Uit onderzoek blijkt dat hoe je over stress denkt en hiermee omgaat (dit wordt ook wel coping genoemd), bepaalt of je er last van hebt. Bewustwording is hierin een belangrijke eerste stap. Ga maar eens na; Wanneer krijg ik stress? Hoe reageer ik op stress drukke situaties? Werkt dit voor mij? Wat voor invloed heeft dit op mijn prestaties? Hoe komt dit? Stressgevoelige mensen hebben de neiging om bij voorbaat te denken in doemscenario’s: ‘wat als dit niet goed gaat..’,. ‘als dit gebeurt dan zal je zien dat..’ waardoor stress verhoogt terwijl dit niet nodig hoeft te zijn. Het doemdenken en vooruit denken brengt (on)nodige negatieve gevolgen van stress met zich mee. De Acceptance and Commitment Therapy (ACT) (een nieuwe en wetenschappelijk aangetoonde therapie) pleit er juist voor om te accepteren dat je niet overal controle over kan hebben. Je verkiest een accepterende houding boven een controlerende houding, waardoor je denkwijze over stress verandert en hierdoor de ervaren mate van stress kan verminderen.

ACT bekijkt stress vanuit een accepterende houding, maar er zijn ook andere manieren om met je dagelijkse irritaties en stress momenten om kan gaan of deze zelfs te voorkomen:

  1. Beweeg
  2. Luister muziek
  3. Ontspanningsoefeningen (yoga, ademhalingstechnieken, mindfulness)
  4. Goed eten, drinken en regelmatig bewegen
  5. Een frisse neus halen tijdens de pauze
  6. Voldoende nachtrust

Dus: wees (of wordt) bewust van de stress factoren in je leven en ga na bij jezelf waar deze factoren vandaan komen en hoe je hiermee om kan gaan. Zorg er daarnaast altijd voor dat je genoeg rust, beweegt en voldoende eet en drinkt.

Je kunt de storm niet kalmeren. Kalmeer jezelf, die storm waait wel over.