In een interview met AT5 adviseerde oud Ajaxied Sonny Silooy de spelers van Ajax om ademhalingstechnieken te gebruiken in de aanloop naar de Europa League- finale. ‘Hoe zenuwachtiger je bent, hoe meer fouten je gaat maken,’ aldus Silooy. ‘Wij hebben toen ook ademhalingstechnieken geleerd. Dat wilde Cruijff.’

Waarom vond Cruijff dat destijds belangrijk? En op welke manier zou Ajax daar baat bij kunnen hebben?

Ten eerste kunnen ademhalingstechnieken een ontspannen gevoel geven. Als je je uitademing steeds iets langer maakt, gaat vanzelf de frequentie omlaag en komt de adem ook meer vanuit je buik. Dit maakt je rustiger, hetgeen ook weer invloed heeft op je hartfrequentie en de spierspanning (die beide omlaag gaan).

Ten tweede kan een goede (buik)ademhaling bijdragen aan het beter volhouden van de wedstrijd. Bij spanning kan de ademhaling oppervlakkig worden en hoog in de borstkas gaan zitten. Hierdoor worden de longen niet volledig gevuld en neemt de speler minder zuurstof op. Er komt dan ook minder zuurstof in zijn bloedbaan en spieren. Met als gevolg dat zijn spieren sneller gaan verzuren. Voor de trainers onder ons: ze gaan over op een anaerobe verbranding, waarbij lactaat ontstaat. Dit resulteert in vermoeide spieren en soms zelfs kramp. Om die reden zie je ook vaak spelers op het met kramp op het veld liggen bij beladen wedstrijden. Niet alleen omdat ze vele meters moeten maken, maar ook door de druk.

Tot slot zorgen ademhalingstechnieken ook voor rust in je hoofd. Bij toenemende spanning voor een wedstrijd kunnen er allerlei gedachten door het hoofd van de speler gaan. Bijvoorbeeld: Hier moeten we wel winnen, Als we maar niet overlopen worden, Ik moet wel goed spelen, Hoeveel mensen zullen er kijken? Je zult begrijpen dat dergelijke gedachten de speler behoorlijk kan opfokken. Nu is een beetje spanning helemaal niet erg. Sterker nog, dat heb je zelfs nodig om goed te presteren. Maar teveel spanning kan weer verlammend werken. Ademhalingstechnieken kunnen ervoor zorgen dat je met je aandacht en gedachten bij je adem blijft, waardoor er minder ruimte is voor de andere gedachten. Of zoals Silooy zei: ‘Die technieken hebben geholpen, want je bent gefocust op je ademhaling en je middenrif. En dan ben je niet met het voetbal bezig’.

Groetjes,

WPC’er Afke