Een week waar veel ploegen onder hoogspanning naartoe leefden. Een week waarin er voor veel teams veel te winnen viel. Zowel het kampioenschap, de plekken voor de de play-offs als de nacompetitie waren nog niet beslist. Samengevat, een week van de ontknoping! Hoe er met deze hoogspanning om kan worden gegaan kan je lezen in de blog van Dominique vorige week. In het kampioensduel van Feyenoord scoorde Dirk Kuyt al binnen de minuut, en hoe!
Bart Nieuwkoop speelde de lange bal op Dirk Kuyt. Deze leek het duel te verliezen van Heraclied Mike te Wierik, maar op dat moment gleed de Heraclied uit, waar Dirk Kuyt dankbaar gebruik van maakte en schoot de bal fantastisch binnen. Op het moment dat Mike te Wierik uitgleed moest Dirk Kuyt snel schakelen. In zijn hoofd was hij waarschijnlijk bezig met het aangaan van het duel en hoe deze te winnen, maar ineens gleed deze uit en kon Dirk Kuyt er met de bal vandoor. In een fractie van een seconde anticipeerde Dirk Kuyt op de situatie, zijn ervaringen in soortgelijke posities vertelde hem wat te doen. Hij oriënteerde zich nog even snel wat er in zijn omgeving gebeurde en besloot dat keihard schieten in de linkerbovenhoek de beste optie was. Dit resulteerde in een doelpunt waar nog lang over nagesproken zal worden.
Anticiperen, het aanspreken van eerdere ervaringen, het snel onderdrukken van gedrag (respons inhibitie) zijn cognitieve vaardigheden. Vaardigheden die Dirk Kuyt hebben geholpen bij het maken van zijn doelpunt. Uit onderzoek blijkt dat cognitieve vaardigheden kunnen worden getraind. Leeftijd speelt hierbij geen rol. Zelfs ouderen (65+) zijn in staat om middels training cognitieve vaardigheden te verbeteren. Potentie in cognitieve vaardigheden zijn erfelijk bepaald, maar dat betekend nog niet dat de potentie wordt bereikt.
In de topsport gaat het om die paar extra procent winst ten opzichte van wat er op dit moment gebeurd om de prestaties te verbeteren. Ook voor kinderen is het belangrijk zich cognitief te ontwikkelen. Er is een positieve relatie tussen beweging en cognitie: bij (meer) bewegen wordt de cognitie beter ontwikkeld. Echter kinderen spelen helaas niet veel meer buiten en er is minder gym op school. Dit resulteert in een bewegingsarmoede waarbij kinderen significant minder fit zijn dan 30 jaar geleden en ook de cognitie minder ontwikkeld wordt. Ze missen dan ook de voordelen daarvan. Zoals een hogere opleiding, waardoor je hoger op de sociaal economische ladder kan komen te staan en je beter bent in je sport. Naast dat het goed is om te doen wordt het ook als erg leuk ervaren.
Groetjes,
WPC’er Yannick